Heeft de New York Times de voorafgaande rapportage over de invasie van de Varkensbaai onderdrukt?

Gevangen mannen uit invasie in de Varkensbaai

Afbeelding via Bettmann via Getty Images

voor welk type probleem zou u www.snopes.com kunnen bezoeken?

Dit artikel over de rapportage van de New York Times en Bay of Pigs is hier opnieuw gepubliceerd met toestemming van Het gesprek ​Deze inhoud wordt hier gedeeld omdat het onderwerp de lezers van Snopes kan interesseren, maar het vertegenwoordigt niet het werk van de factcheckers of editors van Snopes.




Zestig jaar geleden zou The New York Times zichzelf hebben gemuilkorfd in de berichtgeving over plannen voor de Door de CIA gesteunde invasie van de Varkensbaai , die een blijvende niche van oneer verdiende in de geschiedenis van de Amerikaanse journalistiek.



Het onderdrukkingsverhaal van de Bay of Pigs-New York Times is aangehaald boekenkranten , op kabelnieuwsshows en ergens anders als een studie in zelfcensuur en de gevolgen daarvan.

Als de Times zich had verzet tegen de verzoeken van president John F.Kennedy, had alles gedrukt wat het wist over de aanstaande invasie van Cuba, dan gaat het verhaal van de onderdrukking, dan zou de noodlottige aanval kunnen zijn geschrapt en zouden de VS een debacle op het gebied van buitenlands beleid hebben bespaard.



Het onderdrukkingsverhaal zorgt voor een tijdloze les over de gevaren voor nieuwsorganisaties bij het toegeven aan overheidsdruk en het achterhouden van vitale als gevoelige informatie, ogenschijnlijk vanwege de gevolgen voor de nationale veiligheid. Wanneer overheidsfunctionarissen een beroep doen op de nationale veiligheid, wordt het publiceren van geheim materiaal een netelige kwestie voor nieuwskanalen.

Maar in het geval van de Times and the Bay of Pigs is de objectles niet relevant.

Dat komt omdat het onderdrukkingsverhaal overdreven is. Het is een media-gedreven mythe - een van de vele bekende verhalen over de nieuwsmedia die, onder controle, oplossen als vals of fantasievol.



Kennedy en Groot-Brittannië

Kennedy en de Britse premier Harold Macmillan waren samen op het moment dat Kennedy volgens de geruchten redacteuren van The New York Times zou hebben gebeld.
JFK presidentiële bibliotheek

vrouw slaapt met dode man en wordt zwanger

Algemeen bekend, vaak naverteld

Zoals ik bespreek in ' Getting It Wrong: Debunking the Greatest Myths in American Journalism , ”De Times onderdrukte geen berichten over de naderende invasie, die op 17 april 1961 werd gelanceerd, en slaagde er niet in de Cubaanse dictator Fidel Castro te verjagen

In feite waren de Times-rapporten over de voorbereidingen voor de aanval gedetailleerd en vaak prominent weergegeven op de voorpagina. Lezers konden zien wat er zou komen, zo niet altijd in specifieke details.

Bovendien is er geen bewijs dat Kennedy van tevoren op de hoogte was van het Times-rapport dat op 7 april 1961 werd gepubliceerd, een artikel op de voorpagina over voorbereidingen op invasies dat de kern vormt van de onderdrukkingsmythe.

Er is geen bewijs dat Kennedy of iemand in zijn regering heeft gelobbyd of de Times heeft overgehaald om dat verhaal in te houden of aanzienlijk te verwateren, zoals veel verslagen beweren.

Het artikel van 7 april is geschreven door Tad Szulc , een ervaren buitenlandse correspondent die vanuit Miami meldde dat een aanval door CIA-opgeleide Cubaanse rebellen op handen was.

Bescheiden en oordeelkundige bewerkingen

Volgens latere verslagen van hoofdredacteuren van de Times, werden verwijzingen naar de op handen zijnde en de CIA verwijderd voordat het artikel werd gepubliceerd.

Ze redeneerden dat 'aanstaande' meer voorspelling was dan feit. De hoofdredacteur, Turner Catledge , schreef later dat hij 'aarzelde om de CIA te specificeren wanneer we de aanklacht misschien niet zouden kunnen documenteren.' De term 'Amerikaanse functionarissen' werd vervangen. Beide beslissingen waren bescheiden en oordeelkundig.

Intern ontstond er een geschil onder de redacteuren van Times over het inkorten van de kop bij het verhaal van Szulc tot één kolom. Er was een kop gepland die vier kolommen besloeg.

een kick in de nuts is meer dan 9000 del units

De grootte van een krantenkop komt doorgaans overeen met de relatieve betekenis van een artikel. Een kop met vier kolommen zou hebben gesignaleerd 'een verhaal van uitzonderlijk belang', merkte de voormalige Times-verslaggever en redacteur Harrison E. Salisbury op in ' Zonder angst of gunst: The New York Times and Its Times , 'Het account van een insider. Vierkoloms vertoning was zeldzaam, hoewel niet ongehoord, op de voorpagina's van de Times van de vroege jaren zestig.

Maar zonder een verwijzing naar de op handen zijnde invasie, was een kop met vier kolommen moeilijk te rechtvaardigen. Toch kreeg het lange artikel van Szulc een prominente plaats bovenaan de voorpagina van de Times.

Anti-Castro-eenheden getraind om te vechten op de bases van Florida , 'Luidde de kop.

Het is hoogst onwaarschijnlijk dat Kennedy op 6 april 1961, de dag dat Szulcs bericht werd ingediend, bewerkt en klaargemaakt voor publicatie, een privé-oproep deed aan iemand bij de Times. Logboeken van het Witte Huis laten geen telefoontjes zien Catledge of andere senior leidinggevenden van Times op 6 april, volgens de John F. Kennedy Presidential Library in Boston.

Weinig gelegenheid om te bellen

Een van de verhalen van verslaggever Tad Szulc voor The New York Times vóór de invasie van de Varkensbaai.
Media Myth AlertAuteur voorzien

De president bracht de laatste helft van de middag die dag door als gastheer voor Harold Macmillan, de Britse premier, tijdens een cruise aan boord van het presidentiële jacht op de Potomac-rivier. Het was bijna 18.30 uur. toen Kennedy terugkeerde naar het Witte Huis.

Dat gaf hem weinig gelegenheid om leidinggevenden van Times te bellen voordat de eerste editie van de krant ter perse ging.

wat waren de namen van columbus drie schepen

Salisbury's 'Without Fear or Favor' biedt een gedetailleerde discussie over interne beraadslagingen over Szulc's artikel en zijn verhaal is onvermurwbaar.

'De regering in april 1961', schreef Salisbury, 'wist niet ... dat The Times het Szulc-verhaal zou publiceren, hoewel ze wist dat The Times en andere journalisten in Miami onderzoek deden. Evenmin heeft president Kennedy [hoge functionarissen van de Times] gebeld over het verhaal. … De actie die The Times ondernam [bij het redigeren van Szulcs rapport] was op eigen verantwoordelijkheid ”, het resultaat van interne discussies.

'Het belangrijkste', voegde Salisbury eraan toe, 'The Times had Szulcs verhaal niet vermoord ... The Times geloofde dat het belangrijker was om te publiceren dan om achter te houden. Publiceren deed het. '

De aanloop naar de Varkensbaai was geen eenmalig verhaal. Inderdaad, de voortdurende aard van de berichtgeving van de Times vóór de invasie wordt bijna nooit opgemerkt wanneer de onderdrukking mythe is verteld.

Na het publiceren van Szulcs artikel breidde de Times zijn berichtgeving over de aanstaande invasie uit. Op de voorpagina van 9 april 1961 stond bijvoorbeeld een verhaal van Szulc dat Cubaanse leiders in ballingschap probeerden hun rivaliteit te verzoenen terwijl ze 'een aanval voorbereidden' tegen Castro.

'De eerste aanname van de plannen van de [leiders]', schreef Szulc, 'is dat een invasie door een 'bevrijdingsleger', nu in de laatste fase van de opleiding in Midden-Amerika en in Louisiana, zal slagen met de hulp van een intern opstand in Cuba. '

is gekke wereldnieuws een legitieme nieuwsbron

Daarmee beschreef Szulc in grote lijnen de doelstellingen van een missie die 1.400 gewapende ballingen naar de landingsstranden in het zuidwesten van Cuba bracht.

Hun aanval werd binnen drie dagen neergeslagen.


W. Joseph Campbell , Hoogleraar communicatiewetenschappen, American University School of Communication

Dit artikel is opnieuw gepubliceerd vanaf Het gesprek onder een Creative Commons-licentie. Lees de origineel artikel